TAYLORCRAFT – AUSTER Mk.V  OK – BTA  ex RAF TW 384  

OK – BTA  ex RAF TW 384

Tento Auster Mk.V byl vyrobený v roce 1945. Ve službách Royal Air Force  sloužil od srpna 1945 do listopadu 1953. Nejdříve létal jako pozorovací a fotografický na testovací bázi RAF v Boscombe Down, posléze u 661. Squadrony RAF na letišti v Kenley. (Na tomto letišti v roce 1941 operovala i česká 312. stíhací peruť).  Od roku 1954 do roku 1972 létal tento Auster, s imatrikulací G – ANHZ, v barvách významné britské letecké společnosti Channel Airways ltd. Z této doby se dochovaly kompletní palubní deníky.

Letoun prošel v létech 1994 – 2008 ve Švýcarsku náročnou renovací. Je vybaven kompletní sadou originálních přístrojů a osazen originálním vojenským motorem  Lycoming O 290-3 z roku 1945 o max. výkonu 130 hp. Dvoulistá dřevěná vrtule je od dalšího již zaniklého  britského výrobce, firmy Horden Richmond.  

Šedá kamufláž tohoto Austeru  patří 661. Squardoně  RAF kde tento letoun ukončil svojí vojenskou kariéru. 

Auster Mk.V  byla poslední válečná verze víceúčelových letadel vyráběných firmou Taylorcraft Aeroplanes (England) Limited. Zároveň první s vybavením pro lety bez vnější viditelnosti země. Prototyp byl zalétán na konci roku 1943. Výroba skončila v lednu 1946 s celkovou produkcí 791 kusů. Letoun byl vybaven umělým horizontem, směrovým setrvačníkem a radiostanicí. Zvýšený odběr elektrické energie si vyžádal montáž dynama poháněného náporem vzduchu – malá vrtulka na pravém křídle. Letoun sloužil k mnoha účelům. Například sanitní verze vyžadovala demontáž dvou sedaček a instalaci lůžka pro jednoho zraněného. Nejzajímavější byla asi  verze pro vzdušné pokládání telefonického kabelu mezi předsunutými stanovišti. K tomu vyhovoval svými parametry – prostorná kabina pro sadu bubnů s navinutým kabelem a hlavně velmi krátká dráha pro vzlet a přistání. Pro vzlet potřeboval v nejlehčí verzi méně než 100m travnaté plochy. 

Výkony

  • Posádka: 3
  • Maximální rychlost: 209 km/h
  • Pádová rychlost: 49 km/h
  • Dolet: 402 km nebo 740 km s namontovanou přídavnou nádrží 
  • Délka vzletu: 150 m

This Auster Mk.V was manufactured in 1945 and served in the Royal Air Force from August 1945 to November 1953. Initially  serving as an observation and recconnaissance  aircraft at the RAF Boscombe Down, and later with the 661. RAF  Squadron at Kenley Airfield (The 312 RAF (Czechoslovak) Squadron also operated from this airfield in 1941) From 1954 to 1972, this Auster, registered as G-ANHZ, flew in the livery of the prominent British airline Channel Airways Ltd. Complete aircraft logs from that time have been preserved. The aircraft underwent a complete restoration in Switzerland from 1994 to 2008. Airplane is equipped with a complete set of original instruments and fitted with the original military engine Lycoming O 290-3 from 1945 rated to 130 Hp which drives Horden Richmond two-blade wooden propeller.

The aircraft wears the livery of 661 RAF Squadron  – where it spent most of it‘s military career.

The Auster Mk.V was the final wartime version of the multipurpose aircraft produced by Taylorcraft Aeroplanes (England) Limited and the first equipped for instrument-flying. The prototype made it’s first flight at the end of 1943. Production finished in January 1946 with a total of 791 airplanes manufactured.

The aircraft was equipped with an artificial horizon, directional gyro, and VHF radio. Increased electrical power demand led to the installation of a dynamo powered by airflow through a small propeller on the right wing. The aircraft served in various modifications, including a medical evacuation conversion that required the removal of two seats and the installation of a stretcher for one person. One of the most interesting roles was conversion for aerial telephone cable laying between forward observation positions. The specious cabin accomodated the set of drums with coiled cable in this case. Fenomenal short takeoff and landing performance with less than 100m of unpaved surface required for takeoff at light weights was well known.

Performance

  • Crew: 3
  • Maximum speed: 113 kn
  • Stall speed: 27kn
  • Range: 220 nmi or 400nmi with an additional tank installed